Wat is Dry Needling?

Dry needling is een behandelmethode waarbij de fysiotherapeut doormiddel van een speciale techniek je spieren behandeld. Zodat spierverhardingen en (spier)verkrampingen snel en langdurig ontspannen raken.

Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut meestal één naald, waarmee hij kortdurend de spier prikkelt. Hij prikt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’.

Triggerpoints

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen voor problemen kunnen zorgen. Triggerpoints kunnen zich uiten in pijn of stijfheid in een spier waardoor je als het ware pijn op ‘afstand’ kan ervaren. Dit wil zeggen pijn op een andere plek dan de plek van de triggerpoint zelf. Ook bewegingsbeperkingen of verminderde kracht in betrokken spieren en/of gewrichten zijn veelvoorkomende verschijnselen.

De dry needling behandeling

De fysiotherapeut analyseert eerst je klachten door een gesprek en gericht onderzoek. Daarna onderzoekt hij de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken. De fysiotherapeut zoekt specifiek in die spieren naar de bewuste triggerpoints, waarna hij die plaatsen behandelt om de spieren te ontspannen.

De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in je arm of been.Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort kramp gevoel.

Na de behandeling krijg je oefeningen en gerichte adviezen mee en wordt het vervolg van het behandelplan uitgevoerd.Dry Needling is onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling en wordt vergoed mits je daarvoor (aanvullend)verzekerd bent.